Pages

Powered By Blogger

click me

BlogMalaysia.com

Sunday 24 April 2011

mari berlajar bahasa jerman...

 anak3 hari ini kita akan berlajar bahasa jermen.... aku tau lah sikit3 pasal bahasa jermen ni sebab cos aku memang diwajibkan untuk amex bahasa asing sebagai bahasa ke-3...
aku pilih bahasa jermen sebab tyme tu bahasa mandarin dah penoh... huh...

okeh... mula3 aku akan ajar kamu3 semua macam mane nak kenalkan diri kita gune bahasa jermen... kalau la tetiba ade orang jermen yang terlebih mesre tanye3 name korang.... ataupon korang p melancong kat jermen boleh la korang kenalkan name korang yer x? nampak la educated sikit.... 

okeh... kalau ade orang tanye ataupon korang nak tanye name seseorang tu... korang cakap la:

 wei heißen sie? wei ist Ihr Name? 
n jawapan dia ialah: ... meine name ist Sipulan Bin Sipulan....
x pon jawab lah... ich heiße Justin Bieber.... 
(meine name , ich heiße = my name is)

ader lagi satu yang ini tak formal sesuai la digunakan untuk cakap pada kawan baru ke... jangan la cakap pada bos ampa pulak... t xpasey3 kena buang negeri jermen pulak.... sebab orang jermen ni sangat particular about formality... ada faham?? oke yang tak formal pulak kita cakap macam ni:

wei heißt du? wei ist dein Name?
korang jawab la ich heiße kajol... hahahha
xpown ich bin katy c pari3... 

taw tak nak bace macam mane? ha bahasa jermen ni kite kene bace macam bahasa baku....
ha sampai sini dulu lah.... nanti haku bebel banyak3 pening pulak korang... nanti aku sambung lagi... 






No comments:

click3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...